Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ludológiáról általában

 "A ludológia a játékeszközt, 

a játékot és a játszadozást 

vizsgáló tudomány."  /Gonzalo Frasca/

 

Etimológia:  ludus (game) +‎ -ology.

 

Mi a ludológia?

Gonzalo Frasca szerint a ludológia az a tudományterület, amely általánosságban a játékokat vizsgálja, speciálisan pedig a videojátékokat írja le. A terminust eleinte különösen a táblás játékok esetében alkalmazták, tehát a ludológia szóval nem az elektronikus játékok vizsgálatánál találkozhattunk először. Frasca 1999-ben rámutat arra, hogy nem létezik játékok tanulmányozással foglalkozó koherens és formális tudományterület, a kutatók részben emiatt is fordultak az irodalom-és filmelmélet és a narratológia eszköztárához. A szóban forgó tudós szerint a „ludológus” azt a kutatót jelöli, aki nem ért egyet azzal az általános vélekedéssel, miszerint a videojátékokat a narratíva kiterjesztéseiként kellene értelmezni. Frasca szerint ez a megközelítés a probléma leegyszerűsítése lenne. A ludológia leszögezi, hogy „a videojátékok nem narratív struktúrákra épülnek". Ugyanakkor az is fontos, hogy a ludológia értelmét „nem a narratív paradigma technikai pontatlanságainak vizsgálata adja". A ludológia a játékok mechanizmusát, annak modelljeit, tipológiáját is kidolgozza és megvizsgálja. A formális megközelítés a legcélratörőbb módja annak, hogy a játékok és történetek közötti különbségeit megtaláljuk. Frasca véleménye szerint ez a strukturális megközelítés csupán az első, szükséges lépés a videojátékok tanulmányozásában. 

/Forrás: Gonzalo Frasca: Szimuláció vs. narratíva. Bevezetés a ludológiába. Narratívák 7: Elbeszélés, játék és szimuláció a digitális médiában, Bp., Kijárat, 2008./

 

A ludológiáról angolul a ludology.org-on:

http://www.ludology.org/2001/07/what-is-ludolog.html